Scream nyheter

Adblocker – så vad gör vi nu då?

En växande utmaning för den digitala annonseringen är användandet av adblockers, olika programvaror som gör att alla annonser på sajterna försvinner. En snabb titt i Orvesto 2015:1 visar att 17% av svenskarna har ett sådant program installerat på sin dator, men endast 2% respektive 3% har det på surfplattan och mobilen. Med den senaste uppdateringen av apples programvara möjliggörs nedladdning av sådan programvara även på iphone och ipad så siffran lär öka även här. Vi vet att problemet är störst bland de yngre och ser vi på TNS-Sifos undersökning Reklamundvikande 2015, så ser vi de stora skillnaderna mellan åldrarna.

Så vad gör vi då? Hur ska sajtägarna kunna finansiera sin verksamhet och hur ska annonsörerna kunna nå ut med sina budskap? Vissa sajter låser materialet på sajten för de som man kan känna av har en adblocker installerad. Då får man välja att betala för att besöka sajten eller öppna programvaran för annonsvisningar där. Vår förhoppning är att sajter med mer reklam än innehåll är ett minne blott om en tid som ett resultat av att sajtägarna koncentrerat sig mer på kvalitet än kvantitet i reklamkontakterna för annonsörerna.

De tomma annonsplatser som uppstår hos besökare med adblockers kostar oss ingenting, men räckvidden minskar såklart drastiskt mot framför allt de yngre grupperna även här i digitala media. För att komma runt det problemet jobbar fler och fler med content, native eller vad vi väljer att kalla det, kommunikation som inte är annonsmärkt på samma sätt som vanliga annonser på sajterna. Att bli en del av innehållet är såklart en lösning för att nå ut.
Att målgruppen faktiskt vill se vad man gör genom relevant, målgruppsanpassad och mindre störande reklam är drömscenariot som vi alla bör jobba mot!

Mindre slumpartad frekvens, mer relevant innehåll.

Birka testar festprofiler på facebook

Vilken festprofil är du? – I samband med att vår kund Birka Cruises lanserade sitt nya nöjeskoncept skapade vi en Facebook app. Olika dagar i veckan har olika teman på nöjet ombord, genom att göra testet kan facebook användarna få sin festprofilbeskrivning även veta vilken dag som passar just dem bäst att kryssa på. Allt för att skapa mer relevant kommunikation.

Gör testet själv här: https://festprofilen.birka.se/