Så får du bättre ROI på dina investeringar i content marketing

En väl genomtänkt content marketing-strategi kan hjälpa en sajt att komma högre upp i sökmotorerna och öka trafiken till hemsidan. Men med den enorma mängd innehåll som finns på webben idag blir det samtidigt allt viktigare att skapa genomtänkt och nischat innehåll som verkligen tillför läsaren någonting nytt och som adderar värde.

Idag räcker det inte heller med att bara skapa bra skrivet innehåll. Bilder och video blir allt viktigare för att fånga läsarens uppmärksamhet och att få bättre spridning.

Redan vid planeringen av innehåll bör det finnas en strategi för spridning i digitala kanaler. Bygg kontinuerligt er community i sociala medier och ha en tydlig plan gällande hur ni kan jobba med annonser för att få högre spridning.

Content Marketing - Scream Mediebyrå

Det är viktigt att ha en nedskriven content marketing-strategi som beskriver hur innehåll ska tas fram och spridas, men även vilka KPI:er som finns och hur resultatet från olika satsningar ska mätas. Genom att förstå när, hur och till vem olika typer av innehåll fungerar bäst kommer du att få bättre ROI på dina content marketing-satsningar.

Vill du veta mer?

Vill du få hjälp med att tydligare koppla ditt arbete inom Content Markering till tydligare ROI, kontakta gärna Christer Björkin på The Content Family (en del av Scream-gruppen) på christer@thecontentfamily.se, eller 070-560 23 20.

Vidare läsning:

Business2Community: http://www.business2community.com/content-marketing/content-marketing-trends-2017-make-content-marketing-deliver-roi-infographic-01841717#MyZytxlcY8zuLKIi.97

Länkar i Instagram Stories – och dess påverkan på e-handel

Instagram presenterade i höstas möjligheten att lägga till länkar inne i Instagram Stories för konton med verifierade konton. Nu börjar funktionen att rullas ut till fler användare, bland annat till företagskonton i Storbritannien. Så kallade ”Instagram Story Links” har visat sig ge en ”swipe through-rate” på länkar på mellan 15 till 25 procent.

Facebook, som äger Instagram, uppger att 200 miljoner människor använder sig av Instagram Stories varje dag – en funktion som likt Snapchat tillåter användare att lägga upp en bild som sedan försvinner efter 24 timmar.

Möjligheten att länka direkt från sina Instagram Stories innebär att företag effektivt kan driva trafik till sina hemsidor eller e-shoppar. Här finns möjlighet att experimentera med snabba och roliga bilder eller filmer eftersom innehållet försvinner efter ett dygn. Några varumärken som börjat använda länkar i Instagram Stories är Vogue Magazine och J.Crew. Funktionen används även av flera stora internationella bloggare som nu kan länka direkt till enskilda blogginlägg.

Vill du veta mer?

Vill du få hjälp med att lägga en strategi för ditt arbete med Instagram och Instagram Stories, kontakta gärna oss.

Vidare läsning:

AdAge: http://adage.com/article/digitalnext/smbs-instagram/308979/

Telegraph: http://www.telegraph.co.uk/connect/small-business/three-things-to-know-about-instagram/

Forbes: https://www.forbes.com/sites/tomward/2017/05/03/oh-snap-instagram-stories-is-killing-the-competition/#743c8303b04e

Instagrams blog (från november): https://instagram-press.com/blog/2016/11/10/new-to-instagram-stories-boomerang-mentions-and-links/

Facebooks hello-knapp – det nya ”puffa”?

Facebooks gamla funktion ”puffa” har fått nytt liv sedan några veckor tillbaka. I början på juni presenterades den nya funktionen ”hello” som möjliggör vänner att skicka ett snabbt hej till varandra genom ett knapptryck.

Du kan skicka obegränsat med ”hej” fram och tillbaka mellan dig själv och dina vänner. Facebook har även öppnat upp en sida där du kan hålla koll på vem och hur många du ”hejat” på.

Bakgrunden till funktionen är än så länge oklar, och Facebook har inte heller uttalat sig om den.

Vill du veta mer?

Vill du få hjälp med att hänga med i de senaste uppdateringarna i sociala medier, kontakta gärna oss.

Vidare läsning:

Gizmodo: http://www.gizmodo.co.uk/2017/06/facebook-really-wants-you-to-say-hello-to-your-friends/

Digital trends: https://www.digitaltrends.com/social-media/facebook-poke-hello/

Snapchat lanserar annonsverktyg

Snapchat öppnar inom kort upp för alla företag att annonsera på plattformen genom ett nytt annonsverktyg. Tidigare har annonsörer behövt vända sig direkt till Snapchats säljteam eller använda sig av tredjeparts-verktyg mot en avgift för att annonsera på plattformen. Snapchat har en ung målgrupp och kan vara en intressant annonskanal för varumärken som söker nå millenials. 51 procent av Snapchat-användare är under 24 år, enligt en undersökning från Nielsen.

Genom Snapchat Ads Manager kan företag köpa sponsrade videos och bilder inne i appen. Annonsverktyget fungerar likt det på andra sociala medier-plattformar; du väljer annonsmål och målgruppsdemografi, laddar upp bild/ video och text och publicerar sedan annonsen.

Företaget lanserar även en Business Manager som gör det enklare för företag att hantera användare av företagets Snapchat-konto och dess tillhörande kampanjer.

Annonsverktyget blev tillgängligt för annonsörer i bl.a. USA, UK, Kanada, Frankrike, Tyskland och Australien i juni.

Läs mer här