Snapchat öppnar inom kort upp för alla företag att annonsera på plattformen genom ett nytt annonsverktyg. Tidigare har annonsörer behövt vända sig direkt till Snapchats säljteam eller använda sig av tredjeparts-verktyg mot en avgift för att annonsera på plattformen. Snapchat har en ung målgrupp och kan vara en intressant annonskanal för varumärken som söker nå millenials. 51 procent av Snapchat-användare är under 24 år, enligt en undersökning från Nielsen.

Genom Snapchat Ads Manager kan företag köpa sponsrade videos och bilder inne i appen. Annonsverktyget fungerar likt det på andra sociala medier-plattformar; du väljer annonsmål och målgruppsdemografi, laddar upp bild/ video och text och publicerar sedan annonsen.

Företaget lanserar även en Business Manager som gör det enklare för företag att hantera användare av företagets Snapchat-konto och dess tillhörande kampanjer.

Annonsverktyget blev tillgängligt för annonsörer i bl.a. USA, UK, Kanada, Frankrike, Tyskland och Australien i juni.

Läs mer här