De största händelserna i år
och spådomar om 2020

Emma Thorp, VD Scream Stockholm berättar om de händelser som hon såg hända i år och öppnar även dörren för det som sker nästa år:


Vilka var de största händelserna i branschen 2019?

Största händelsen alla kategorier är förstås Greta. Få personer har påverkat en hel värld på så kort tid; är full av beundran över henne som person, ledare, kommunikatör och världsförändrare.

Om vi pratar mediebranschen specifikt så var en stor händelse Telia’s köp av TV4, en affär som sannolikt kommer att medföra en rad intressanta förändringar både för TV-marknaden och annonsörer. Med större finansiella muskler kan de satsa mer på innehåll, något som borde ge ökad konkurrenskraft i kampen med Netflix och andra streamingjättar.

En annan viktig händelse var domen mot Ninja Casino, något som följdes av att hela spelbranschen drog i handbromsen. Inbromsningen har påverkat både medier och mediebyråer under året.

Det har även stormat en del kring influencers och inrapporterade siffror. Köpta kommentarer och likes har påverkat branschens trovärdighet, här finns ett viktigt jobb att göra för att återupprätta förtroendet.

Sist men inte minst har det varit en omskakande höst på mediesidan med nedläggning av Metro samt stora sparpaket hos flera mediehus; en utveckling som ser ut att fortsätta in i 2020.

 

Vad kommer att definiera 2020?

 

Konjunkturutvecklingen blir central. Vi har under hösten sett hur medieinvesteringarna backat och anar en avmattning i konjunkturen. Hur detta utvecklas under 2020 är svårt att säga men vi kan anta ett fortsatt tufft läge för tryckta medier medan investeringarna i exempelvis sök och sociala medier fortsätter att öka.

En annan spännande förändring i pipeline är Instagram’s eventuella slopande av likes, sannolikt följt av en relativt snabb beteendeförändring hos användarna – och hos influencers. Och så väntar vi ju alla på Amazons intåg som skulle rita om kartan ordentligt.

Sist men inte minst tror jag vi kommer att se en uppgång i kontextuell annonsering som följd av GDPR och antispårningsutveckling – och med e-privacy i horistonten.

 

Ser fram emot ett spännande och händelserikt medie-år!

 

GOD JUL & GOTT NYTT ÅR ÖNSKAR VI PÅ SCREAM!