Allt fler tittar på Play

TV4Play, Aftonbladet TV och Expressen TV har alla ökat sin trafik markant de senaste veckorna. Om man jämför perioden före corona-utbrottet med perioden efter så har till exempel Expressen TV ökat sina starter med 72% och Aftonbladet 25%. Vi spenderar också mer tid när vi tittar på Play – hos Expressen har tittartiden ökat med hela 139%!  Samtidigt är det SVT som ligger i toppen sett till tittartid, det gäller t ex för deras program Bäst i Test och Gift vid första ögonkastet.

Tittartiden för TV ökar, men det är samma personer som tittar

Vi spenderar mer tid framför TVn, jämfört med samma period under föregående år. När corona-effekten tog vid ordentligt ökade TV-tittandet extra mycket. Under vecka 12-16 tittade vi i snitt 17 minuter mer på TV per dag, jämfört med 2019. Den starkaste och mest stabila kanalen är TV4 med ett tittande på 38 minuter dagligen. Trots att det blir fler minuter framför tvn så är det fortfarande samma personer som tittar. Däremot ökar den dagliga räckvidden som en effekt av att folk är hemma mer och således ser oftare på TV än tidigare. Program som Nyheter och Corona-rapportering ökar men också tittandet off prime, som en följd av att mer folk är hemma dagtid.

Radiolyssnandet är fortfarande stabilt!

Under vecka 16 lyssnade 7 464 000 unika svenskar på radio, vilket är väldigt likt föregående vecka och samma vecka föregående år. SR nådde 6 milj. lyssnare under vecka 16 och kommersiell radio 5,8 milj. Lyssnartiden ökade för kommersiell radio under samma vecka medan lyssnartiden för SR minskade. Den genomsnittliga tiden för kommersiell radio ökade med +3% till 89,3 min/dag, jämfört med föregående vecka.

Ökad användning av sociala medier, samtidigt CPM-kostnaderna minskar

Användandet av sociala medier fortsätter att öka. Samtidigt ser vi halverade CPM-kostnader på flera plattformar. Facebooks CPM-kostnader har t ex gått från 39,9 kr i vecka 11 till 29.5 kr i vecka 15. Många företag minskar sina marknadsbudgetar vilket leder till ett tapp av CPM-kostnader (pga den minskade konkurrensen). Detta kan samtidigt vara ett bra tillfälle för vissa företag att förvärva nya kunder till en lägre kostnad än tidigare.

CPM per vecka, Facebook: