Stor ökning av besök till nyhetssajter

Antalet sidvisningar har ökat drastiskt på flera sajter under första hälften av mars: Aftonbladet +83%, Omni +90% och SvD +115% (period 29/2 – 13/3). Även lokala nyhetssajter har ökad trafik – Leeads rapporterar att trafiken på deras lokala nyhetssajter har ökat med runt 55%. Enligt en undersökning från Schibsted använder 46% i åldern 18-54 år främst digitala nyhetstidningar när de vill få information om Corona.

YouTube

Vi vänder oss även till YouTube för att få nyheter om covid-19. Därför lanserar YouTube en speciell sektion för nyheter om det nya coronaviruset direkt på tjänstens startsida. Tjänsten kommer inledningsvis att vara tillgänglig i 16 länder.

YouTube har också fått en markant ökning i antalet uppladdningar av videor som spelats in hemma, det berättar TV4 Nyheter. Det är videos som innehåller alltifrån personer som gör musik, städar eller lagar mat. Vi blir med andra ord kreativa när vi tvingas stanna hemma.

Facebook ökar i användning men minskar i annonsering

  • Facebook rapporter att användandet av gruppsamtal med Messenger har ökat med 70%, och även tiden på samtalen har fördubblats globalt, vecka för vecka. Störst ökning har varit i de regioner som drabbats hårdast av viruset.
  • Samtidigt har annonseringen på Facebook minskat, framförallt i de länder som har strikta restriktioner avseende smittspridningen av covid-19. Det skriver Dagens Media.

Rekordhöga siffror för podd!

  • I helgen 21-22 mars nådde Acast sina hittills högsta lyssnarnivåer globalt.
  • I Sverige har också lyssnandet ökat sedan vecka 10; Från 4 259 126 till 4 617 686 lyssningar per vecka. Lyssnadet i Sverige har ökat framför allt i tre segment; Musik +36 %, Mat & dryck + 22 %, Business +16 %
  • Avsnitt som innehåller orden corona eller covid i titeln, har lyssnats på mer än 27,5 miljoner gånger globalt.

Vi föredrar radio med nyheter och analys, på flera språk!

  • De tre senaste veckorna har den genomsnittliga dagliga lyssnartiden för den svenska befolkningen ökat med ungefär 9,5 procent, enligt Sifos PPM-siffror.
  • Räckvidden för det totala radiolyssnandet har gjort en liten ökning på 2 procent.
  • Sveriges Radio ser ett ökat intresse av nyheter och analyser, men också av andra saker som musik och humor. Många lyssnare vill även ha nyheter på andra språk än svenska och engelska.

Kraftig ökning av nättrafiken

  • När vi är hemma i större utsträckning ökar nättrafiken rejält. IP-Only ser en stor ökning av användning av digitala arbetsverktyg men också av nyhets- och streamingkonsumtion.
  • Det är framförallt på dagen som användningen ökar då många arbetar hemifrån. Kvällstrafiken har ökat med 20 procent vilket främst drivs av ökad streaming.

Sammanfattningsvis ser vi att behovet av nyheter om covid-19 är mycket stort i såväl Sverige som övriga Europa. Vi söker information brett över olika medier och kanaler. Våra nya vanor och levnadssätt gör också att vi svenskar använder en rad olika digitala verktyg för att klara av den nya tillvaron, både för att kunna arbeta effektivt och hålla kontakten med sina nära och kära. Den ökade nättrafiken skapar samtidigt utmaningar för infrastrukturen då nätet blir väldigt belastat.